(Reklamačný poriadok elektronického obchodu levinfelin.sk)
Kontaktné údaje Predávajúceho/Obchodníka pre Kupujúcich/Spotrebiteľov:
e-mail: objednavky@levinfelin.sk
telefón: +421 910 633 336
www.levinfelin.sk
Orgán dozoru nad činnosťou Predávajúceho/Obchodníka:
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI)
Inšpektorát SOI pre Bratislavský kraj
Bajkalská 21/A, P. O. BOX č. 5,
820 07 Bratislava
Záručná doba v prípade, že Kupujúci je Spotrebiteľ, je 24 mesiacov na nový tovar a 12 mesiacov na použitý tovar. V prípade, že Kupujúcim je iná osoba ako Spotrebiteľ, najmä podnikateľ (obchodný partner), je záručná doba na nový aj použitý tovar 12 mesiacov. Záručná doba plynie odo dňa prevzatia tovaru kupujúcim alebo inou oprávnenou osobou.
Článok I
Všeobecné ustanovenia a vymedzenie pojmov
1. Tento reklamačný poriadok nadväzuje na Všeobecné obchodné podmienky kúpy a predaja v elektronickom obchode https://levinfelin.sk/, medzi Prevádzkovateľom/Obchodníkom/Predávajúcim a Kupujúcim/Spotrebiteľom (ďalej len ,,VOP“) a upravuje postup spoločnosti VRG Group, s.r.o., so sídlom Čerešňová 1454/1A, 900 25 Chorvátsky Grob, Slovenská republika, IČ: 51425181, DIČ: 2120714926, IČ DPH: SK2120714926, zapísaná zapísanej v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, oddiel Sro, vložka 126745/B (ďalej len „Predávajúci“ alebo „Obchodník“ v príslušnom gramatickom tvare) a Kupujúceho/Spotrebiteľa (ďalej len „Kupujúci“ alebo ,,Spotrebiteľ“ v príslušnom gramatickom tvare) pri uplatňovaní práv vyplývajúcich zo zodpovednosti Predávajúceho/Obchodníka za vady tovaru zakúpeného na základe Kúpnej zmluvy uzatvorenej medzi Kupujúcim/Spotrebiteľom a Predávajúcim/Obchodníkom na diaľku (ďalej len „Kúpna zmluva“ v príslušnom gramatickom tvare) prostredníctvom elektronického obchodu na internetovej stránke www.levinfelin.sk (ďalej len „levinfelin.sk“) a práva a povinnosti Kupujúceho/Spotrebiteľa a Predávajúceho/Obchodníka (Predávajúci/Obchodník a Kupujúci/Spotrebiteľ spolu ďalej len „Zmluvné strany“) s tým súvisiace.
2. Postup Kupujúceho, ktorý je spotrebiteľom v zmysle § 52 ods. 4 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v platnom znení (ďalej len „Občiansky zákonník“ v príslušnom gramatickom tvare), pri uplatňovaní práv vyplývajúcich zo zodpovednosti Predávajúceho/Obchodníka za vady tovaru zakúpeného na levinfelin.sk, ako aj úprava práv a povinností Zmluvných strán s tým súvisiacich sa riadi podľa § 619 – § 626 Občianskeho zákonníka.
3. Postup Kupujúceho, ktorý nie je spotrebiteľom v zmysle § 52 ods. 4 Občianskeho zákonníka, pri uplatňovaní práv vyplývajúcich zo zodpovednosti Predávajúceho za vady tovaru zakúpeného na levinfelin.sk, ako aj úprava práv a povinností Zmluvných strán s tým súvisiacich sa riadi podľa § 422 – § 442 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v platnom znení (ďalej len ,,Obchodný zákonník“ v príslušnom gramatickom tvare).
4. Reklamačný poriadok popisuje spôsob konania pri vytknutí vady a následnom odstraňovaní vady v primeranej lehote, pričom primeranou lehotou sa v zmysle § 507 ods. 1 Občianskeho zákonníka rozumie najkratší čas, ktorý scudziteľ potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu veci a povahu a závažnosť vady. Zákon počíta s maximálnou lehotou 30 dní, avšak táto lehota v zmysle § 622 ods. 3 Občianskeho zákonníka bude môcť byť predĺžená v prípade, ak to bude odôvodnené objektívnym dôvodom, ktorý Predávajúci nemôže ovplyvniť. Uvedené ustanovenia sa nevzťahujú na Kupujúceho, ktorý nie je Spotrebiteľom ale osobou, ktorá nakupuje tovar za účelom podnikania a nie za účelom osobnej spotreby fyzických osôb; zodpovednosť za vady tovaru sa v tomto prípade riadi ustanoveniami § 422 a nasl. Obchodného zákonníka.
5. Kupujúci potvrdzuje odoslaním elektronickej objednávky Predávajúcemu/Obchodníkovi, že sa oboznámil s Reklamačným poriadkom Predávajúceho/Obchodníka a bezvýhradne s ním súhlasí. Okamihom odoslania elektronickej objednávky Predávajúcemu/Obchodníkovi sa Reklamačný poriadok stáva pre Kupujúceho záväzným.
6. Spotrebiteľom je v zmysle § 52 ods. 4 Občianskeho zákonníka fyzická osoba, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania. Na všetky právne vzťahy, ktorých účastníkom je spotrebiteľ, sa vždy v zmysle § 52 ods. 2 Občianskeho zákonníka prednostne použijú ustanovenia Občianskeho zákonníka, aj keď by sa inak mali použiť normy obchodného práva.
7. Spotrebiteľskou zmluvou je v zmysle § 52 ods. 1 Občianskeho zákonníka každá zmluva bez ohľadu na právnu formu, ktorú uzatvára obchodník so spotrebiteľom.
8. Spotrebiteľskou kúpnou zmluvou je v zmysle § 612 ods. 1 a 2 Občianskeho zákonníka kúpna zmluva uzavretá medzi obchodníkom ako predávajúcim a spotrebiteľom ako kupujúcim, ak je predmetom kúpy akákoľvek hnuteľná vec, vrátane veci s digitálnymi prvkami (§ 119a ods. 1 zák. 108/2024 Z.z.), vody, plynu alebo elektriny predávaných v obmedzenom objeme alebo v určenom množstve, a to aj vtedy, ak sa má vec ešte len vyrobiť alebo vyhotoviť, okrem iného aj podľa špecifikácií kupujúceho. Pri pochybnostiach platí, že predmetom spotrebiteľskej kúpnej zmluvy o kúpe veci s digitálnymi prvkami je aj dodanie digitálneho obsahu alebo poskytnutie digitálnej služby.
9. Zmluvou uzavretou na diaľku je v zmysle § 14 ods. 1 zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o ochrane spotrebiteľa“ v príslušnom gramatickom tvare) zmluva medzi obchodníkom a spotrebiteľom dohodnutá a uzavretá výlučne prostredníctvom jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie bez súčasnej fyzickej prítomnosti obchodníka a spotrebiteľa, najmä využitím online rozhrania, elektronickej pošty, telefónu, faxu, adresného listu alebo ponukového katalógu.
10. Zmluvou uzavretou mimo prevádzkových priestorov obchodníka je v zmysle § 14 ods. 2 písm. a), b), c), d) Zákona o ochrane spotrebiteľa zmluva medzi obchodníkom a spotrebiteľom uzavretá za súčasnej fyzickej prítomnosti obchodníka a spotrebiteľa na mieste,
ktoré nie je prevádzkovým priestorom obchodníka, na ktorej uzavretie dal návrh spotrebiteľ obchodníkovi na mieste, ktoré nie je prevádzkovým priestorom obchodníka, uzavretá v prevádzkových priestoroch obchodníka alebo prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie bezprostredne po individuálnom a osobnom oslovení spotrebiteľa obchodníkom na mieste, ktoré nie je prevádzkovým priestorom obchodníka, alebo uzavretá počas predajnej akcie alebo v súvislosti s ňou.
11. Prevádzkovými priestormi sa v zmysle § 14 ods. 3 Zákona o ochrane spotrebiteľa rozumie prevádzkareň alebo iný priestor, kde obchodník alebo osoba, ktorá koná v mene alebo na účet obchodníka, zvyčajne vykonáva svoju podnikateľskú činnosť alebo povolanie. Za prevádzkareň sa nepovažujú prevádzkové priestory využívané obchodníkmi a organizátormi predajných akcií na organizovanie a uskutočňovanie jednorazových predajných a prezentačných obchodných aktivít.
12. Obchodníkom je v zmysle § 52 ods. 3 Občianskeho zákonníka osoba, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike koná v rámci svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania, a to aj prostredníctvom inej osoby, ktorá koná v jej mene alebo na jej účet.
13. Reklamačný poriadok je verejne dostupný na levinfelin.sk.
Článok II
Kontrola tovaru pri prevzatí
1. Pri prevzatí tovaru odporúčame Kupujúcemu/Spotrebiteľovi skontrolovať, či obal, v ktorom je tovar zabalený, nie je poškodený. V prípade zjavne poškodenej zásielky, ju odporúčame od dopravcu Neprebrať.
2. V prípade poškodenia obalu alebo produktu odporúčame na mieste dodania tovaru spísať s prepravcom – kuriérskou službou protokol o zistených vadách spôsobených počas prepravy.
3. Kupujúcemu/Spotrebiteľovi odporúčame dodaný tovar prehliadnuť bez zbytočného odkladu po jeho prevzatí (či mu bol dodaný tovar v súlade s objednávkou, či mu bol tovar dodaný v množstve v súlade s objednávkou, či je tovar poškodený).
4. Ak Kupujúci/Spotrebiteľ zistí, že mu nebol dodaný tovar v súlade s objednávkou, nekompletnosť tovaru alebo akékoľvek poškodenie tovaru spôsobené prepravou, ktoré sa neprejavuje vonkajším poškodením obalu, odporúčame reklamáciu bezodkladne uplatniť u Predávajúceho/Obchodníka.
5. V prípade, že tovar (produkt) má v čase dodania vady (napr. drevený produkt má škrabance, textilný produkt je poškodený alebo znečistený), NEODPORÚČAME ďalšiu manipuláciu s takým produktom (napr. skladanie dreveného produktu, čistenie textilného produktu), pretože nebude možné určiť, či produkt mal vady v čase dodania, alebo vady boli spôsobené nesprávnou manipuláciou/montážou, ktorá nebola v súlade s návodom a pokynmi k danému produktu.
6. Za nepoškodenú, neotvorenú, originálnu zásielku sa považuje iba tá, ktorá je prelepená ochrannou páskou Predávajúceho/Obchodníka. Prepravca je povinný odovzdať tovar Kupujúcemu po položkách a na mieste spísať zápisnicu. Za takto vzniknuté škody je zodpovedný dopravca.
Článok III
Zodpovednosť za vady
1. Predávajúci zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci.
2. Ak je predmetom kúpy vec s digitálnymi prvkami, pri ktorej sa má digitálny obsah dodávať alebo digitálna služba poskytovať nepretržite počas dohodnutej doby, predávajúci zodpovedá za každú vadu digitálneho obsahu alebo digitálnej služby, ktorá sa vyskytne alebo prejaví počas celej dohodnutej doby, najmenej však počas dvoch rokov od dodania veci s digitálnymi prvkami.
3. Pri použitej veci sa strany môžu dohodnúť na kratšej dobe zodpovednosti predávajúceho za vady ako vo vyššie uvedených dvoch odsekoch, nie však kratšej ako jeden rok od dodania veci.
Článok IV
Dôkazné bremeno a právo zo zodpovednosti za vady
1. Ak sa vada prejaví do uplynutia doby podľa § 619 ods. 1 až 3 Občianskeho zákonníka, predpokladá sa, že ide o vadu, ktorú mala vec už v čase dodania. To neplatí, ak sa preukáže opak alebo ak je tento predpoklad nezlučiteľný s povahou veci alebo vady.
2. Ak predávajúci zodpovedá za vadu predanej veci, kupujúci má voči nemu právo na odstránenie vady opravou alebo výmenou (§ 623), právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo právo od kúpnej zmluvy odstúpiť (§ 624).
3. Kupujúci môže odoprieť zaplatiť kúpnu cenu alebo jej časť, kým si predávajúci nesplní povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo zodpovednosti za vady, ibaže kupujúci je v čase vytknutia vady v omeškaní so zaplatením kúpnej ceny alebo jej časti. Kupujúci zaplatí kúpnu cenu bez zbytočného odkladu po splnení povinností predávajúcim.
4. Kupujúci v zmysle § 621 ods. 3 Občianskeho zákonníka môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady vrátane práva podľa odseku 2, len ak vytkol vadu do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia doby podľa § 619 ods. 1 až 3. Ustanovenie § 509 sa použije rovnako.
5. Uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady nevylučuje právo kupujúceho na náhradu škody, ktorá mu z vady vznikla.
Článok V
Vytknutie vady
1. Vadu možno vytknúť v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, u inej osoby, o ktorej predávajúci oboznámil kupujúceho pred uzavretím zmluvy alebo pred odoslaním objednávky, alebo prostriedkami diaľkovej komunikácie na adrese sídla alebo miesta podnikania predávajúceho alebo na inej adrese, o ktorej predávajúci oboznámil kupujúceho pri uzavretí zmluvy alebo po uzavretí zmluvy.
Vytknutie vady je možné:
a) Doručením písomnej reklamácie spolu s tovarom a dokladom o kúpe tovaru poštou na korešpondenčnú adresu Predávajúceho, a to:
VRG Group, s.r.o. – sklad
Mlynská 1236
925 53 Pata
Telefón: +421 910 633 336
e-mail: objednavky@levinfelin.sk
b) Vyplnením a odoslaním Formulára zverejneného na stránke levinfelin.sk …., ktorý si môže Kupujúci aj stiahnuť TU a zaslať na e-mailovú adresu objednavky@levinfelin.sk.
Predávajúci si vyhradzuje právo neprebrať tovar zaslaný Kupujúcim na DOBIERKU.
2. Ak Kupujúci vytkol vadu poštovou zásielkou, ktorú Predávajúci odoprel prijať, zásielka sa považuje za doručenú v deň odopretia.
3. Predávajúci poskytne Kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady Kupujúcim. Predávajúci v potvrdení o vytknutí vady uvedie lehotu, v ktorej vadu v súlade s § 507 ods. 1 odstráni. Lehota oznámená podľa predchádzajúcej vety nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý Predávajúci nemôže ovplyvniť.
4. Ak Predávajúci odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi Kupujúcemu. Ak Kupujúci znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a Predávajúci nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu; na opakované vytknutie vady sa § 621 ods. 3 Občianskeho zákonníka nevzťahuje. Na náklady spotrebiteľa spojené so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom sa vzťahuje § 509 ods. 2. Občianskeho zákonníka.
5. Ak pred uzavretím zmluvy alebo, ak sa zmluva uzatvára na základe objednávky kupujúceho, pred odoslaním objednávky, predávajúci oboznámil kupujúceho, že vady možno vytknúť aj u inej osoby, konanie alebo opomenutie tejto osoby sa na účely zodpovednosti za vady považuje za konanie alebo opomenutie predávajúceho.
Článok VI
Odstránenie vady
1. Kupujúci má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou veci alebo opravou veci. Kupujúci si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil predávajúcemu neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil kupujúcemu značné ťažkosti.
2. Predávajúci môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti vrátane okolností podľa odseku 1 druhej vety.
3. Predávajúci opraví alebo vymení vec v primeranej lehote (§ 507 ods. 1 Občianskeho zákonníka) po tom, čo kupujúci vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí kupujúcemu s ohľadom na povahu veci a účel, na ktorý kupujúci vec požadoval.
4. Na účely opravy alebo výmeny kupujúci odovzdá alebo sprístupní vec predávajúcemu alebo osobe podľa § 622 ods. 5 Občianskeho zákonníka. Náklady prevzatia veci znáša predávajúci.
5. Predávajúci dodá opravenú vec alebo náhradnú vec kupujúcemu na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu kupujúci dodal vadnú vec, ak sa strany nedohodnú inak. Ak kupujúci neprevezme vec v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ju mal prevziať, môže predávajúci vec predať. Ak ide o vec väčšej hodnoty, predávajúci kupujúceho o zamýšľanom predaji vopred upovedomí a poskytne mu primeranú dodatočnú lehotu na prevzatie veci. Predávajúci bezodkladne po predaji vyplatí kupujúcemu výťažok z predaja veci po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jej úschovu a predaj, ak kupujúci uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej predávajúcim v oznámení o zamýšľanom predaji veci. Predávajúci môže vec na vlastné náklady zničiť, ak sa ju nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré predávajúci účelne vynaložil na úschovu veci, a nákladov, ktoré by predávajúci musel
nevyhnutne vynaložiť na jej predaj.
6. Predávajúci pri odstránení vady zabezpečí odstránenie veci a inštaláciu opravenej veci alebo náhradnej veci, ak si výmena alebo oprava vyžaduje odstránenie vadnej veci, ktorá bola nainštalovaná v súlade s jej povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Predávajúci a kupujúci sa môžu dohodnúť, že odstránenie veci a inštaláciu opravenej alebo náhradnej veci zabezpečí kupujúci na náklady a nebezpečenstvo predávajúceho.
7. Pri odstránení vady výmenou veci nemá predávajúci právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním veci a na odplatu za bežné užívanie veci pred jej výmenou.
8. Predávajúci zodpovedá za vady náhradnej veci podľa § 619 Občianskeho zákonníka.
Článok VII
Zľava z kúpnej ceny a odstúpenie od zmluvy
1. Kupujúci má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty podľa § 517 ods. 1 Občianskeho zákonníka, ak:
a) predávajúci vec neopravil ani nevymenil,
b) predávajúci vec neopravil ani nevymenil v súlade s § 623 ods. 4 a 6 Občianskeho zákonníka,
c) predávajúci odmietol odstrániť vadu podľa § 623 ods. Občianskeho zákonníka
d) vec má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene veci,
e) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy, alebo
f) predávajúci vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho.
2. Pri posudzovaní práva kupujúceho na zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy podľa odseku 1 písm. d) a e) sa zohľadnia všetky okolnosti, najmä druh a hodnota veci, povaha a závažnosť vady a možnosť od kupujúceho objektívne žiadať, aby dôveroval v schopnosť predávajúceho odstrániť vadu.
3. Zľava z kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predanej veci a hodnoty, ktorú by vec mala, ak by bola bez vád.
4. Kupujúci nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy podľa odseku 1, ak sa kupujúci spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa kupujúci spolupodieľal na vzniku vady a že vada je zanedbateľná, nesie predávajúci.
5. Ak sa zmluva týka kúpy viacerých vecí, kupujúci môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnej veci. Vo vzťahu k ostatným veciam môže odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné veci bez vadnej veci.
6. Kupujúci po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti vec predávajúcemu na náklady predávajúceho. Predávajúci zabezpečí odstránenie veci, ktorá bola nainštalovaná v súlade s jej povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Ak predávajúci vec v primeranej lehote neodstráni, môže kupujúci zabezpečiť odstránenie a doručenie veci predávajúcemu na náklady a nebezpečenstvo predávajúceho.
7. Predávajúci po odstúpení od zmluvy vráti kupujúcemu kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia veci predávajúcemu alebo po preukázaní, že kupujúci zaslal vec predávajúcemu, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr.
8. Predávajúci vráti kúpnu cenu kupujúcemu alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil kupujúci pri zaplatení kúpnej ceny, ak kupujúci výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša predávajúci.
9. Predávajúci nemá právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním veci a na odplatu za bežné užívanie veci pred odstúpením od kúpnej zmluvy.
Článok VIII
Spotrebiteľská záruka
1. Výrobca [§ 617 ods. 1 písm. d) Občianskeho zákonníka] alebo predávajúci môže poskytnúť kupujúcemu spotrebiteľskú záruku, ktorou sa zaviažu vrátiť kupujúcemu kúpnu cenu, vymeniť alebo opraviť predanú vec alebo zabezpečiť jej údržbu nad rozsah práv vyplývajúcich zo zodpovednosti za vady. Kupujúci má právo požadovať od výrobcu alebo predávajúceho, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, plnenie zo spotrebiteľskej záruky za podmienok uvedených v záručnom liste alebo v súvisiacej reklame dostupnej v čase uzatvorenia kúpnej zmluvy alebo pred jej uzatvorením.
2. Ak výrobca ponúkne spotrebiteľskú záruku na životnosť veci, kupujúci má počas trvania spotrebiteľskej záruky voči výrobcovi práva na odstránenie vady podľa § 623 Občianskeho zákonníka, ak výrobca neposkytol v spotrebiteľskej záruke na životnosť výhodnejšie podmienky.
3. Výrobca alebo predávajúci, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, poskytne kupujúcemu záručný list na trvanlivom médiu najneskôr v čase dodania veci v slovenskom jazyku alebo so súhlasom spotrebiteľa v inom jazyku. Výrobca alebo predávajúci, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, v záručnom liste jasným a zrozumiteľným spôsobom uvedie náležitosti podľa § 502 ods. 3 Občianskeho zákonníka a poučenie, že kupujúci má voči predávajúcemu práva zo zodpovednosti za vady podľa § 621 Občianskeho zákonníka, ktoré nie sú spotrebiteľskou zárukou dotknuté.
4. Porušenie povinnosti výrobcu alebo predávajúceho, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, podľa § 623 ods. 3 Občianskeho zákonníka nemá vplyv na platnosť spotrebiteľskej záruky.
5. Ak sú podmienky spotrebiteľskej záruky v súvisiacej reklame pre kupujúceho priaznivejšie ako podmienky podľa záručného listu, platia podmienky uvedené v reklame. To neplatí, ak výrobca alebo predávajúci, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, pred uzavretím zmluvy s kupujúcim súvisiacu reklamu zosúladil so záručným listom rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým bola reklama uskutočnená.
Článok IX
Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov
1. Alternatívnym riešením sporu je postup subjektu alternatívneho riešenia sporov podľa § 2 ods. 1 zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ako „Zákon o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov“ v príslušnom gramatickom tvare), ktorého cieľom je dosiahnutie zmierlivého vyriešenia sporu medzi stranami sporu.
2. Stranami sporu sú spotrebiteľ, ktorý podal návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu, a obchodník, proti ktorému návrh smeruje.
3. Subjektom alternatívneho riešenia sporov je orgán alternatívneho riešenia sporov a oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname podľa § 5 ods. 2 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov.
4. Orgánmi alternatívneho riešenia sporov sú:
a) Úrad pre reguláciu sieťových odvetví pre spory vyplývajúce zo zmlúv o pripojení do distribučnej sústavy, zmlúv o pripojení do distribučnej siete, zmlúv o združenej dodávke elektriny, zmlúv o združenej dodávke plynu, zmlúv o dodávke a odbere tepla, zmlúv o dodávke pitnej vody a zmlúv o odvádzaní odpadovej vody uzatvorených so subjektom vykonávajúcim regulovanú činnosť podľa osobitného predpisu,
b) Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb pre spory vyplývajúce zo zmlúv o poskytovaní verejne dostupných služieb, ktoré sa týkajú kvality a ceny služieb, a zo zmlúv o poskytovaní poštových služieb, ktoré sa týkajú poštových služieb a poštového platobného styku,
c) Slovenská obchodná inšpekcia pre spory neuvedené v písmenách a) a b) okrem sporov
vyplývajúcich zo zmlúv o poskytovaní finančných služieb.
5. V zmysle § 11 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov spotrebiteľ má právo podať obchodníkovi žiadosť o nápravu, ak medzi spotrebiteľom a obchodníkom vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady alebo ak sa spotrebiteľ domnieva, že obchodník porušil iné práva spotrebiteľa. Obchodník informuje spotrebiteľa na trvanlivom médiu o príslušných subjektoch alternatívneho riešenia sporov, ak obchodník odpovedal zamietavo na žiadosť podľa § 11 ods. 1 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. Spotrebiteľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu (ďalej len „návrh“) subjektu alternatívneho riešenia sporov, ak obchodník na žiadosť podľa § 11 ods. 1 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov odpovedal zamietavo alebo na ňu neodpovedal do 30 dní odo dňa jej odoslania.
6. Návrh podáva spotrebiteľ príslušnému subjektu alternatívneho riešenia sporov. Príslušným subjektom je Slovenská obchodná inšpekcia, ktorú je možné za uvedeným účelom kontaktovať na adrese Ústredný inšpektorát SOI, Odbor pre medzinárodné vzťahy a alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov, Bajkalská 21/A, p. p. 29, 827 99 Bratislava 27 alebo elektronicky na ars@soi.sk alebo adr@soi.sk alebo iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárska Slovenskej republiky ( zoznam oprávnených subjektov je dostupný na stránke https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1/zoznam-subjektov-alternativneho-riesenia-spotrebitelskych-sporov-1 ), pričom Kupujúci/Spotrebiteľ má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia sporov sa obráti. Možnosť obrátiť sa na súd tým nie je dotknutá. Kupujúci/Spotrebiteľ môže na podanie návrhu na alternatívne riešenie svojho spotrebiteľského sporu použiť platformu pre riešenie sporov on-line, ktorá je dostupná na webovej stránke http://ec.europa.eu/consumers/odr/ .
7. Návrh v zmysle § 12 ods. 3 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov musí obsahovať:
a) meno a priezvisko spotrebiteľa, adresu na doručovanie, elektronickú adresu a telefonický kontakt, ak ich má,
b) presné označenie obchodníka,
c) úplný a zrozumiteľný opis rozhodujúcich skutočností,
d) označenie, čoho sa spotrebiteľ domáha,
e) dátum, kedy sa spotrebiteľ obrátil na obchodníka so žiadosťou o nápravu a informáciu, že pokus o vyriešenie sporu priamo s obchodníkom bol bezvýsledný,
f) vyhlásenie o tom, že vo veci nebol zaslaný rovnaký návrh inému subjektu alternatívneho riešenia sporov, nerozhodol vo veci súd alebo rozhodcovský súd, vo veci nebola uzavretá dohoda o mediácii ani nebolo vo veci ukončené alternatívne riešenie sporu spôsobom podľa § 20 ods. 1 písm. a) až e) alebo písm. g) Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov.
8. K návrhu v zmysle § 12 ods. 4 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov spotrebiteľ priloží doklady súvisiace s predmetom sporu, ktoré preukazujú skutočnosti uvedené v návrhu. Ak ide o spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady, spotrebiteľ môže už v návrhu uviesť svoj súhlas so zabezpečením vyjadrenia odborne spôsobilej osoby podľa § 15 ods. 7 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov.
9. Návrh v zmysle § 12 ods. 5 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov možno podať v listinnej podobe, elektronickej podobe alebo ústne do zápisnice, ak pravidlá alternatívneho riešenia sporov subjektu alternatívneho riešenia sporov neustanovujú inak. Na podanie návrhu môže spotrebiteľ využiť formulár, ktorého vzor je dostupný na webovom sídle ministerstva a každého subjektu alternatívneho riešenia sporov.
10. Alternatívne riešenie sporu v zmysle § 14 ods. 1 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov sa začína dňom doručenia úplného návrhu podľa § 12 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov subjektu alternatívneho riešenia sporov, ak nedošlo k odmietnutiu návrhu podľa § 13 ods. 2 alebo ods. 5 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov.
11. Subjekt alternatívneho riešenia sporov písomne oznámi stranám sporu začatie alternatívneho riešenia sporu a zároveň obchodníkovi doručí návrh spolu s priloženými dokladmi a výzvou, aby sa vyjadril ku skutočnostiam uvedeným v návrhu v lehote podľa § 15 ods. 2 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov bezodkladne po úhrade poplatku za začatie alternatívneho riešenia sporu spotrebiteľom, ak subjekt alternatívneho riešenia sporov účtuje poplatok spotrebiteľovi, alebo po posúdení dôvodov na odmietnutie návrhu.
12. Subjekt alternatívneho riešenia sporov ukončí alternatívne riešenie sporu do 90 dní odo dňa jeho začatia. V osobitne zložitých prípadoch môže subjekt alternatívneho riešenia sporov lehotu podľa prvej vety predĺžiť o 30 dní, a to aj opakovane. Subjekt alternatívneho riešenia sporov je povinný o každom predĺžení lehoty podľa druhej vety bezodkladne informovať strany sporu spolu s uvedením dôvodu predĺženia lehoty. Lehota podľa prvej a druhej vety neplynie počas prerušenia alternatívneho riešenia sporu.
13. Alternatívne riešenie sporu orgánmi alternatívneho riešenia sporov je bezodplatné.
14. Oprávnená právnická osoba môže vo svojich pravidlách alternatívneho riešenia sporov stanoviť, že je oprávnená požadovať od spotrebiteľa poplatok za začatie alternatívneho riešenia sporu v sume, ktorú zverejní na svojom webovom sídle. Poplatok podľa prvej vety nesmie presiahnuť sumu päť eur vrátane dane z pridanej hodnoty.
15. Iné platby, ako je poplatok za začatie alternatívneho riešenia sporu podľa § 22 ods. 2 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a úhradu podľa § 10 ods. 4 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov, nesmie subjekt alternatívneho riešenia sporov vyžadovať.
16. Náklady spojené s alternatívnym riešením sporu okrem nákladov podľa § 15 ods. 9 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov znáša každá zo strán sporu samostatne bez možnosti ich náhrady.
Článok X
Záverečné ustanovenia
1. Predávajúci/Obchodník si vyhradzuje právo kedykoľvek zmeniť a/alebo doplniť Reklamačný poriadok. Zmeny a/alebo doplnky tohto Reklamačného poriadku vstupujú do platnosti dňom ich zverejnenia na levinfelin.sk.
V Chorvátskom Grobe dňa 10.04.2025
Prihlás sa na odber nášho newslettera a neujde ti žiadna novinka ani akcia!